Conferinta Anuala PRBAR 2022 – Principalele declaratii

Cea de-a V-a editie a Conferintei Anuale a PRBAR – Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare Reasigurare, s-a desfasurat la Hotel Iaki din Mamaia sub tema – „Piata asigurarilor – intre schimbari legislative si provocari operationale”.

Reprezentantii pietei de asigurari s-au adunat pentru a dezbate cele mai fiebinti subiecte legate de asigurari si legislatia din domeniu.

PRINCIPALELE DECLARATII: 

Adriana GRECU, Presedinte, PRBAR – Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare – Reasigurare
• Sunt multe provocari care stau inaintea noastra – in urma cu un an subiectul fierbinte a fost falimentul City Insurance si urmarile sale; anul care a trecut a adus o serie de rezolvari acestei situatii; anul acesta ne stau in fata o serie intreaga de intrebari legate de schimbarile legislative in curs si de impactul acestora asupra activitatii noastre, a brokerilor de asigurari.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR – Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania
• Am incheiat 2021 cu 1.3% din PIB, fata de 1.15% anul precedent. Suntem in crestere, dar inca foarte departe de nivelul european, chiar si de nivelul mediu al regiunii noastre, care este la cca. 2.5% din PIB
• In ultimii 7 ani, 3 companii de asigurari au dat faliment creand situatii dificile in piata. Am depasit aceste situatii lucrand impreuna.
• In cei 6 ani de cand sunt Presedinte UNSAR, am trecut prin nenumarate momente dificile si am satisfactia ca piata le-a depasit cu bine. Fac acest bilant pentru a va anunta ca la urmatoarele alegeri, care urmeaza curand la UNSAR, voi ceda locul pentru alegerea altui presedinte UNSAR, reprezentand alta companie de asigurari. Sunt multe proiecte pe care le-am dus la un anumit nivel si sunt convins ca se vad. S-au realizat cu ajutorul colegilor din executiv care probabil mă văd acum – Alexandru CIUNCAN și echipa. Avem proiecte multe de dus înainte.
• Ponderea asigurarilor auto a crescut foarte mult in ultimii ani, in special pe segmentul RCA, in parte ca urmare a cresterii numarului de masini asigurate, in parte ca urmare a cresterii tarifelor
• Piata de brokeraj a fost in ascensiune continua in ultima decada. In 2021 volumul primelor intermediate a crescut cu peste 20%, un varf istoric, si cred ca acest trend va continua si-l vom regasi si in rezultatele anului 2022
• Studiile UNSAR arata o crestere a interesului publicului fata de alte produse de asigurari decat cele auto: asigurari de sanatate, de calatorie, asigurari de viata etc.
• Traim o perioada care ne-a aratat ca lumea este ectrem de fragila. Instabilitatea politica, economica, sociala formeaza noua realitate – o realitate dificila, dar careia sunt increzator ca-i vom face fata.

Panel 1 – Diversificarea portofoliului – ce solutii avem pentru reducerea deficitului de asigurare? Garantiile – cum acoperim nevoia reala de asigurare a clientilor?

Marius HERAN, Brokers Director, SIGNAL Iduna
• Exista solutii multiple. Perioada pandemiei a impulsionat dezvoltarea unui mod de comunicare cu asiguratii mai bun si adaugarea de servicii noi care sunt apreciate. Trebuie valorificat acest lucru si totodata trebuie impulsionata utilizarea asigurarilor de sanatate ca beneficii extrasalariale.

Claudiu CIUCLEA, Sales Manager, Eurolife FFH Asigurari
• Noi incercam sa venim cu inovatie, sa aratam intermediarilor ca pot discuta usor si despre alte produse decat asigurarile auto
• Am dezvoltat parteneraite cu diverse institutii – banci de celule stem, agentii de ticketing etc. – asa incat sa oferim un plus de valoare clientilor nostri.

Cosmin TUDOR, Development Director, PAID Romania
• Brokerii sunt un factor activ de diversificare a portofoliului.
• Ne dorim ca brokerii sa fie un sprijin solid pentru noi, in distribuirea politelor PAD; in acest sens, va indemnam sa folositi la maximum si relatia cu autoritatile locale, cu care PAID depune eforturi substantiale pentru construirea unui parteneriat activ.

Emilia LEONTE, Sales Director, AEGON Romania
• Toata lumea se declara in favoarea diversificarii portofoliului si vanzarii de asigurari facultative; este nevoie de actiuni ceva mai hotarate, dar si de rabdare pentru ca o astfel de schimbare nu se construieste imediat
• Datoria asiguratorilor este aceea de a ajuta brokerii sa dezvolte programe care sa pregateasca dezvoltarea abilitatilor necesare pentru vanzarea asigurarilor facultative.

Dragos RADU, Director Divizie Brokeri si Parteneriate, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari
• Focusul pe zona auto este absolut esential pentru sanatatea business-ului, iar fara brokeri este imposibil de realizat acest lucru
• Dupa pandemie, constatam o schimbare in interesul publicului; totusi, nivelul de subasigurare este foarte mare
• Numai zece brokeri sunt implicati in distribuirea asigurarilor de viata, desi nivelul comisionelor pe acest segment este mult mai ridicat. La Allianz, acest sprijin s-a concretizat intr-o crestere a subscrierilor pe asigurarile de viata mult peste media pietei.

Otilia PETRARIU, CEO, Consultant AA, Presedinte PRBAR Academy
• Focusul pe non-RCA nu este o noutate, iar brokerii au stiut sa se adapteze si sa faca fata provocarilor. Acum ne aflam in fata unor schimbari pe care piata inca le mai digera – o realitate schimbata, care trebuie acceptata
• Modificarile in curs pe legislatia pentru segmentul RCA va forta, intr-o masura, diversificarea – din nevoia de a compensa pierderea de venituri. In acelasi timp insa, ar putea determina pierderea unei parti din forta de vanzare
• Brokerii au nevoie mai mult decat oricand de cunostinte suplimentare – nu numai legate de asigurari, dar si de comunicare – cunostinte care sa-i sustina in interactiunea cu clientii in aceasta realitate schimbata
• PRBAR Academy va lansa un nou program de coaching si vom invita numeroase personalitati din lumea asigurarilor sa ni se alature; vom pregati, de asemenea, o serie de cursuri pe subiecte de fiscalitate/contabilitate

Antonio BABETI, Director General, GLOBASIG Broker
• Este important sa fim flexibili si sa facem tot ce se poate sa ne sustinem oamenii ca sa se poate adapta noilor situatii, iar asiguratorii ar trebui sa ne sustina
• Este nevoie de mai multa flexibilitate si in relatia asiguratori-brokeri, de o noua abordare si de un nou tip de comunicare – trebuie sa innoim nu numai oferta de produse, dar si modul de colaborare.

Adriana GRECU, Presedinte, PRBAR
• Ne aflam intr-un punct in care ne-am mai aflat si in trecut, dar acum vad un plus de creativitate si demersuri concrete mai hotarate pe partea de pregatire profesionala. Ceea ce ar trebui imbunatatit in mod evident este comunicarea asigurator-broker, modul de interactiune, o mai mare constanta si persistenta a initiativelor in acest sens.

Panel 2 – RCA – de la suferintele cronice ale sistemului la provocarile schimbarii

Viorel VASILE, CEO & Owner, SAFETY Broker
• Inca nu am resimtit probleme in aplicarea noii norme cu privire la prima neta, dar este inca prematur sa tragem concluzii pentru ca inca nu sunt finalizate schimbarile la comparatoarele de RCA – deci mai trebuie sa vedem ceva efecte inainte de a trage o concluzie
• Legislatia este intr-adevar mai neobisnuita, dar important este sa mentinem relatia de cooperare si unitatea dintre asiguratori si brokeri. Pentru moment, sunt destul de optimist, cred ca vom trece aceste schimbari cu bine.

Stefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker
• Intre asiguratori si brokeri exista o veche relatie de incredere si respect. Acum relatia este amenintata intr-o masura de acest nou concept al primei nete si trebuie sa facem tot ce se poate pentru a pastra relatia noastra intacta
• Am vazut cativa asiguratori care vorbesc despre costuri de distributie care sunt nerealiste. Vanzarea online presupune clar costuri mai mari – vorbim de costuri asociate platilor cu cardul, responsabilitatea actului de distributie cade in sarcina unor angajati care opereaza “spatele” platformei de distributie – de unde alte costuri; se adauga cheltuieli materiale (energie, etc.) si costuri de mentenanta a sistemelor IT. Ar fi bine ca asiguratorii in cauza sa foloseasca cifre mai realiste ca sa nu introduca distorsiuni artificiale in piata.

Virgil SONCUTEAN, CEO, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari
• Este clar ca fiecare model de distributie are costuri de operare. Sa nu confundam insa polita intermediata cu cea neintermediata. Noi astazi operam cu emitere electronica pe RCA – care nu inseamna vanzare online. Fiecare model de distributie are costuri de operare.
• Pentru noi, ca asiguratori, adaugarea unui comision de intermediere pentru online ar insemna sa consideram acesti bani ca profit – pentru ca nu avem cui sa-i platim.
• Vanzarile online nu sunt un competitor real pentru brokerii de asigurari, care oricum controleaza distributia de RCA in proportie de 80%. Mai degraba competitia are loc intre brokeri.
• Este posibil ca vanzarea online sa ramana o nisa destinata doar acelor clienti care nu au nevoie de intermediere. Eu nu cred ca valoarea factorului uman in intermedierea de asigurari va scadea – imi mentin increderea in valoarea activitatii de consiliere

Calin MATEI, Director General Adjunct, GROUPAMA Asigurari
• Vanzarile online ale asiguratorilor nu vor fi niciodata un competitor pentru brokeri, indiferent de comision. Clientii vor sa inteleaga unde esti situat in piata si au nevoie de sfaturi
• Competitia reala va fi mai degraba intre brokeri si platformele de comparatii online
• In Groupama, pe zona RCA remunerarea angajatilor nostri este identica cu cea din companiile de brokeraj. Vanzatorul nostru insa are un dezavantaj in raport cu un broker – nu poate furniza informatii despre concurenta, ceea ce pentru client este un serviciu “incomplet” in raport cu ceea ce poate primi de la un broker
• Cred ca ingrijorarea noastra trebuie sa fie mai degraba legata de situatia politica si economica generala. Vom gestiona situatia RCA si acum, ca si in trecut.

Tanja BLATNIK, CEO, EUROINS Romania
• Diversificarea este o necesitate veche a pietei noastre. Acum un an toata lumea se uita catre noi, la Euroins, spunandu-ne ca este absolut necesar sa nu mai depindem atat de mult de RCA
• In acest moment, cred ca trebuie sa ne uitam mai putin la competita dintre noi si sa ne concentram mai mult asupra clientilor, sa le deschidem apetitul pentru asigurari, sa le intelegem mai bine nevoile, sa-i facem sa ne cunoasca si sa inteleaga unde sta valoare serviciilor pe care putem sa le furnizam
• Distributia RCA online nu este o amenintare, este o realitate cu care trebuie sa traim si careia trebuie sa ne adaptam. Lucrurile se vor schimba si mai mult in viitor, nimic nu sta pe loc.

Viorel VASILE, CEO & Owner, SAFETY Broker
• Intrarea Hellas in piata RCA va crea efecte anul viitor. Nu cred ca vor viza o cota de piata mai mare decat Axeria, iar de vandut, vor vinde prin brokeri
• Scaderea masiva a comisionelor aduce pericolul scaderii fortei de vanzare, daca asistentii de brokeraj decid sa se indrepte catre alta cariera, vor fi greu de inlocuit pentru ca recrutarea este un proces dificil in conditiile in care interesul tinerilor pentru acest domeniu este aproape de zero.

Panel 3 – RCA- sub presiunea schimbarii

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR
• Costurile de distributie trebuie alocate corect, onest si in totala transparenta. Toate costurile de distributie trebuie sa se adauge primei nete. Vor fi incluse in prima neta numai costurile comune tuturor canalelor de distributie. Trebuie sa fim atenti la acest aspect pentru ca textul normei nu este foarte clar si exista pericolul ca aceste costuri sa fie dublate la client, fiind incluse atat in prima neta, cat si adaugate acesteia. De aceea este nevoie de o comunicare total transparenta si onesta.
• Daca nu avem o comunicare corecta si transparenta, riscam sa pierdem increderea clientilor.
• Efectele nu sunt inca foarte vizibile pentru ca schimbarea este prea recenta, dar vom constata in lunile viitoare care este perceptia publica. Pe masura ce ideea ca produsele se vand mai ieftin in online – asa cum diverse canale media o propaga acum, se va raspindi, clientii vor percepe gresit situatia si riscam sa pierdem increderea lor. Nu ne permitem acest lucru.

Ioana DUMITRU, Director – Directia Brokeri, GRAWE Romania
• Grawe a reusit sa ajunga la un echilibru pe segmentul RCA, dar cu pretul unui efort foarte mare. Alocam mult mai mult timp acestui subiect decat in trecut. Sper sa ajungem sa ne permitem sa alocam mai mult timp subiectelor pe care eu le consider cu adevarat importante – viata, proprietati, alte produse facultative.

Daniela PENE, Chief Commercial Officer, GENERALI Romania
• Cred ca Generali a avut intotdeauna un comportament etic in raport cu partenerii si o relatie de respect reciproc. Deciziile privind comisioanele sunt o reactie bazata strict pe considerente de business.

Filip STAVROSITU, CEO, Intaro Services
• Intrarea pe piata RCA continua sa fie o oportunitate. Intrarea Axeria este o continuare a prezentei grupului Arch in Romania si as putea spune ca a avut loc intr-un moment favorabil, cu polite la pretul corect.

Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO Broker
• Discutam de efecte, nu discutam de cauze. Sigur ca un comision simbolic nu este normal, dar trebuie sa inteleg ca asiguratorii sunt companii comerciale care trebuie sa gaseasca solutii pentru propriul business. Nu cred ca reglementatorul ar trebui sa intervina in astfel de chestiuni care tin strict de contractele comerciale, lucruri care se negociaza intre partenerii comerciali.
• Trebuie ca si brokerii sa-si asume lipsa de coerenta in anumite chestiuni – spre exemplu, cand s-au stabilit termenele maxime de plata pentru prime, la 5 zile pentru RCA si 15 pentru asigurari facultative, noi ne-am batut numai pe chestiunea “celor 5 zile”, ca asta ne afecta cel mai tare, dar nu ne-am batut pemtru principiu. In fapt, termenul de transfer al primelor era o chestiune care tinea de relatiile contractuale dintre asiguratori si brokeri, si trebuia stabilita oprin negociere directa intre cei doi parteneri. Nu era rolul reglementarii sa se implice.
• Trebuie sa avem un dialog real, deschis intre actorii pietei si organismul de supraveghere

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR
• Termenul de valabilitate a ofertei RCA prevazut de lege este unul “minim”; se poate stabili, prin relatia comerciala intre asigurator si broker un termen mai lung. Ca atare, in acest moment, din experienta mea, toti asiguratorii isi mentin ofertele valabile cel putin cele 30 de zile care se scurg de la momentul in care noi brokerii trebuie sa ne avizam clientii de expirarea politelor si sa le comunicam noua oferta si momentul cumpararii.

Panel 4 – Garantiile – cum acoperim nevoia reala de asigurare a clientilor?

Gheorghe GRAD, Country Manager, RENOMIA SRBA
• Avem o schimbare legislativa care a permis accesul IFN-urile pe teritoriul acestui tip de contracte. Avem si un jucator nou. Per total, insa, n-am avansat foarte mult din primavara pina acum.

Mihut MARCULESCU, Head of Surety Bonds Division, COFACE
• Asigurarile de garantii sunt cumva similare cu RCA-ul, in sensul ca sunt obligatorii pentru oricine face afaceri cu statul.
• In 2021 s-au intamplat mai multe lucruri – pe de o parte a disparut un mare furnizor – CITY -, pe de alta parte volumul de business potential a crescut, prin cresterea investitiilor statului. In sfarsit, si consitiile de lucru in piata s-au mai schimbat din punct de vedere al reglementarii.
• Problemele cele mai mari sunt pe zona de infrastructura mare – sume mari si o oarecare lipsa de apetit pentru risc a asiguratorilor
• Brokerii sunt de mare jutor in acest domeniu pentru ca ei cunosc cu adevarat clientul – doar privind un bilant contabil nu poti sa intelegi foarte bine ce fel de client ai in fata; brokerul cunoaste istoria si personalitatea clientului, asa ca poate contribui masiv la gasirea unei solutii

Paul ZARZARA, Member of the Management Board & Head of Corporate & Affinity Business, UNIQA Asigurari
• Cand vorbim de clasa de garantii, noi suntem unul principalii jucatori pe zona de asigurari de infrastructura si trebuia sa putem oferi si acest gen de acoperiri. Avem experienta grupului UNIQA cu noi, UNIQA Re pentru reasigurari si facem tot ce tine de noi pentru a oferi acest tip de asigurare cu succes.

Razvan POPESCU, Director Departament Garantii, SAFETY Broker
• Nu intotdeauna exista solutii pentru toti clientii. Acum avem posibilitatea sa sugeram si alte solutii de obtinere a garantiei pentru clientii care nu indeplinesc conditiile pentru a gasi usor acoperire prin asigurator.

Eugen ANICESCU, CEO, AON Romania
• Este bine, mai ales in acest moment in care exista un deficit de capacitate, sa te poti pune, ca broker, in “pantofii” asiguratorului
• Comunicarea este foarte importanta – rolul nostru, ca brokeri, este in pricipal de a asigura legatura si comunicarea client-asigurator, astfel incat sa aiba loc un transfer de informatii cat mai bun si sa gasim solutii
• Posibilitatea de co-asigurare sau cea de utilizare unui mix de instrumente sunt solutii de ajutor, dar deocamdata legea nu precizeaza foarte clar anumite aspecte si de aceea utilizarea acestor solutii nu este inca functionala pe deplin
• Ne-am dori sa vedem si alti jucatori in piata in randul asiguratorilor.

Gheorghe GRAD, Country Manager, RENOMIA SRBA
• Avem un cadru reglementat modern. Intrarea UNIQA pe aceasta piata este un semn foarte bun. Clarificarea elementelor legislative care mai lipsesc este, de asemenea posibila relativ usor. Ca atare, putem fi destul de optimisti, mai ales ca in acest moment exista un volum important de lucrari de mari dimensiuni pentru care ar fi pacat sa nu putem furniza garantii. Ar fi o pierdere de oportunitate.

CONCLUZII

Adriana GRECU, Presedinte, PRBAR 
 Astazi ne-am atins scopul partial, as zice 70%. Cred ca am atins niste lucruri importante si am ajuns la acord de opinie in cateva chestiuni. Imi face placere sa anunt, in acest moment, ca numarul membrilor PRBAR creste, avem noi colegi si noi vedem asta ca pe o dovada a utilitatii noastre.

Gheorghe GRAD, Country Manager, RENOMIA SRBA
• Cred ca in acest moment rezolvarea problemelor este mai mult o chestiune de bunavointa si intelegere reciproca intre asiguratori si brokeri, ca parteneri in afaceri, decat o chestiune de reglementare.

Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO Broker
• Ar fi preferabil sa alocam resurse si energie mai mult pentru constructie decat pentru repararea unor situatii – acestea ne-ar permite sa crestem si sa avansam mai mult in realizarea unor obiective cum sunt diversificarea, profesionalizarea etc.

Viorel VASILE, CEO & Owner, SAFETY Broker
• Regret ca astazi n-am putut vorbi despre pregatirea profesionala – sunt si aici niste modificari legislative carora trebuie sa le acordam mare atentie si, in plus, este crucial sa gasim solutii sa putem aduce mai multi tineri catre o cariera in acest domeniu de activitate.

 

Articol preluat de pe www.1asig.ro

 

 

 

Articolul anterior
Articolul următor