Programul „Prima Maşină”, anunţat recent de Guvern şi dedicat tinerilor între 18 şi 35 de ani, are trei mari avantaje comparativ cu produsele clasice de finanţare pentru achiziţia unui automobil. Avansul va fi între 5 şi 10%, la jumătate faţă de nivelurile practicate pe piaţă, dobânda, stabilită prin lege la nivelul maxim egal cu ROBOR la trei luni+3% (aproximativ 6% la actualul nivel ROBOR) mai mică decât pe piaţă şi perioada de creditare de 7 ani, cu doi ani mai mare decât ofertele clasice.
Mai mult, statul garantează 50% din valoarea împrumutului ceea ce va face ca băncile să privească cu mult mai multă încredere dosarele clienţilor. În plus, creditele auto precum şi finanţările în leasing sunt mai mult în euo fapt care presupune asumarea unui risc valutar care, în cazu Prima Maşină nu există avaând în vedere că este vorba despre un împrumut în lei. Singurele oferte de finanţare disponibile în acest moment care se pot compara cu programul guvernamental sunt cele derulate, promoţional, de dealerii Renault şi Ford care oferă clienţilor posibilitatea de a achiziţiona anumite automobile comercializate sub respectivele branduri cu dobândă 0.
Valoarea creditului este de 50.000 lei (cu TVA ajunge la 62.000 de lei, echivalentul a 14.000 de euro), la care se adauga valoarea politei CASCO pentru primul an. Masinile care depasesc acest plafon nu vor putea fi achizitionate prin intermediul programului.
Cele mai multe beneficii in cadrul programului „Prima masina” le-ar avea, se pare, producatorii de masini cu preturi mai mici. Cei de la Dacia, de exemplu, anunta ca sustin proiectul „Prima masina”. Uzina de la Mioveni ar putea vinde toate modele, mai putin Dusterul, prin noul program. Atat Dacia Logan, cat si Sandero sau Lodgy au variante de pret care nu depasesc plafonul. Pentru Ford, modelele Fiesta si B-Max sunt cele care s-ar califica pentru finantare.
Pentru cei de la Opel, modele Astra si Corsa ar putea fi vandute prin programul „Prima masina”. „Discutiile incepute cu APIA si cu reprezentantii bancilor vor continua in nota de deschidere, am convingerea ca proiectul va fi unul bun„, spune Cristian Milea, reprezentantul Opel Romania.