Evolutia tehnologica aduce multe schimbari in ceea ce priveste cerintele consumatorilor de asigurari si activitatea companiilor de asigurari. In acest sens, utilizarea sistemelor telematice poate creste siguranta participantilor la trafic si poate reduce costul cu asigurarile pentru soferii disciplinati.
Chiar daca sunt la inceput, aceste sisteme incep sa fie folosite si pe piata din Romania.
„ASF a sustinut instrumente care sa motiveze un comportament preventiv si responsabil in trafic, precum sistemul Bonus-Malus. Totodata a promovat instrumente noi precum tehnologiile telematics, care sa contribuie la stabilirea mai preciza a riscului, la individualizarea acestuia si la scaderea costurilor asigurarii”, a declarat Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepresedinte, Sectorul Asigurari – Reasigurari, ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara, in cadrul Conferintei „Siguranta rutiera – un deziderat realizabil”, organizata de BAAR si ISF.
„De ce sistemele telematics? Pentru ca sustin o conduita preventiva in trafic si reduc hazardul moral, pentru ca analizeaza profilul de risc al masinii sau al conducatorului, pentru ca ajuta la determinarea unei prime de asigurare in functie profilului de risc al soferului, pentru ca faciliteaza inovatia tehnologica si dezvoltarea de noi produse din gama asigurare – ca un serviciu (plata asigurarii in momentul expunerii la risc/km/ora etc.) si nu in ultimul timp, telematics creaza echitate”, a spus Cornel COCA CONSTANTINESCU.
„Suntem in stare astazi sa gandim, in Romania, ca vom aplica principiul „pay as you drive”? Eu cred ca da. Acolo trebuie sa ajungem. Trebuie sa cream echitate, echilibru. Intr-adevar, cel care greseste in trafic trebuie sa plateasca, nu trebuie sa plateasca toata lumea”, a adaugat el.
Cornel COCA CONSTANTINESCU a mai aratat ca telematics reprezinta provocarea viitorului la nivel european, iar, in prezent, consumatorii inregistreaza reduceri de pret la utilizare. „In 5 ani, soferii care nu vor utiliza sisteme telematics ar putea plati in mod automat o prima de asigurare mai mare”, se mai arata in prezentarea Vicepresedintelui ASF.
El a atras atentia ca riscul rutier in Romania se mentine inca la un nivel ridicat, chiar daca in ultimii ani autoritatile si societatea civila si-au intensificat eforturile pentru reducerea numarului si consecintelor accidentelor de circulatie.
„La finalul anului 2015 ne plasam pe locul 2 la nivel european in ceea ce priveste mortalitatea rutiera – 95 de persoane decedate la un milion de locuitori si 97 de persoane decedate la 1 milion de locuitori in 2016 – aproape dublu fata de media UE”, a subliniat Cornel COCA CONSTANTINESCU.
Chiar si la nivel european exista un Program de actiune de Siguranta Rutiera 2011 – 2020, care are drept obiectiv reducerea cu 50% a numarului de raniti si victime in accidente rutiere la nivelul UE.
„In momentul actual, o problema a transportului rutier o reprezinta crestere permanenta a pagubelor materiale si pierderii de vieti omenesti din accidentele rutiere”, a explicat oficialul ASF.
Conform acestuia, acidentele rutiere genereaza, pe langa suferinte incomensurabile, un cost social ridicat, precum si pierderi semnificative pentru asiguratori.
„Parcul de autovehicule din Romania este cu 26,6% mai mare in anul 2016, comparativ cu anul 2011, iar peste doua treimi dintre autoturismele inregistrate in Romania au peste 10 ani vechime. Din pacate nu ne putem lauda nici cu anul 2017, care a venit cu un numar semnificativ de autovehicule inregistrate, in care parte second-hand, ceea ce face ca riscul sa creasca”, a precizat Cornel COCA CONSTANTINESCU, aratand ca aproximativ 90% din reteaua nationala este la standardul de drumuri cu o singura banda pe sens, ceea ce are impact atat asupra timpului de calatorie, cat si asupra sigurantei in trafic.
„Subiectul sigurantei in trafic este deosebit de important pentru toata lumea, deoarece toti suntem participanti la trafic. Subiectul comporta aspecte sociale pentru ca impactul financiar al accidentelor la nivelul societatii, dar in special la nivelul indivizilor, este considerabil. Asta se traduce in costuri de spitalizare, cu plata de indemnizatii in cazul pierderii capacitatii de munca, lipsa fortei de munca si nu in ultimul rand chiar distrugerea de bunuri. Dimensiunile impactului sigurantei in trafic asupra pietei asigurarilor rezulta din ponderea mare (75%) a asigurarilor auto – RCA si Casco – in total prime brute subscrise”, a precizat Vicepresedintele ASF.
Conform acestuia, un lucru deosebit de important este dat de legatura directa existenta intre cresterea sigurantei in trafic, cu rezultat asupra scaderii numarului de accidente si implicit asupra nivelului constului primelor de asigurare.
Despagubirile pentru daune materiale si vatamari corporale au fost in continua crestere. Ele ar putea majora in continuare din cauza numarului de vehicule in crestere, cu o infrastructura neschimbata.
Cornel COCA CONSTANTINESCU a mentionat ca este necesar un efort conjugat si sustinut pentru reducerea riscului si cresterea sigurantei rutiere. Astfel, se recomanda o combinatie de masuri, care sunt de durata: dezvoltarea si modernizarea infrastructurii; imbunatatirea legislatiei si perfectionarea modalitatii de impunere a legii, prin sisteme de supraveghere video; cursuri de conducere defensiva; utilizarea de sisteme de tip telematics; programe educationale in institutiile de invatamant si ulterior campanii de informare.
„Aplicarea de masuri educativ-preventive reprezinta o modalitate eficienta, cu rezultate pe termen mediu, pentru modelarea unui comportament rutier sigur. Autoritatea de Supraveghere Financiara sustine implementarea tuturor masurile ce ar putea conduce la imbunatatirea sigurantei in trafic, promovand modificari in acest sens, in legislatia aplicabila”, a adaugat oficialul ASF.
Articol preluat de pe 1asig.ro