Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si de tramvaie, cunoscuta si ca Norma RCA (nr. 20/2017), a intrat in vigoare pe 1 august 2017, dupa ce a fost publicata in Monitorul Oficial.
Norma detaliaza mecanismele de implementare a noii legi RCA (Legea nr. 132/2017) si aduce clarificari in ceea ce priveste o serie de prevederi, printre care se numara: reglementarea modalitatii de constatare, evaluare, stabilire si plata a despagubirilor; modalitatea de decontare directa; asigurarile RCA aplicabile asiguratilor cu risc ridicat; reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus si altele.
Norma nr. 20/2017 privind asigurarile auto din Romania a intrat in vigoare dupa ce Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat-o, in fata de 26 iulie 2017. „Noul cadru legal care reglementeaza piata RCA presupune o stransa colaborare intre mai multe institutii ale statului. In acest sens, ASF a initiat si a dezvoltat deja parteneriate institutionale cu Ministerul de Interne, Ministerul Sanatatii si cu Registrul Auto Roman, al caror rol este determinant in aplicarea Legii nr. 132/2017”, a transmis atunci ASF.
„Adoptarea normei RCA creeaza premisele stabilizarii si normalizarii pietei asigurarilor auto obligatorii. ASF va urmari cu foarte mare atentie modul in care sunt respectate noile prevederi. Vom sanctiona ferm orice abatere care ar putea afecta drepturile si interesele consumatorilor”, a declarat Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepresedintele ASF.
Ce trebuie sa stie consumatorii despre noua legislatie RCA?
„Cea mai recenta etapa din procesul legislativ pe segmentul asigurarilor auto – intrarea in vigoare a normei RCA – este inca un pas in vederea maturizarii pietei din Romania. Urmand tendintele la nivel european, responsabilizarea consumatorilor creste odata cu amplificarea reglementarilor care vizeaza satisfacerea nevoilor acestora, reglementari care se aplica tuturor partilor implicate – societati de asigurare, brokeri, service-uri”, au declarat reprezentantii UNSAR – Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, dupa intrarea in vigoare a Normei RCA.
Conform Uniunii, companiile membre isi vor concentra in continuare eforturile in vederea cresterii calitatii serviciilor oferite si a transparentei in raport cu consumatorii.
· Sistemul Bonus-Malus
Conform noului sistem Bonus-Malus, la innoirea politei RCA, soferii disciplinati in trafic pot primi reduceri de pana la 50%, in timp ce soferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizati, suportand o majorare a costului politei RCA de pana la 180%.
O alta modificare importanta vizeaza aplicarea sistemului Bonus/ Malus: pentru persoanele fizice se va aplica aceeasi clasa de Bonus, respectiv Malus – „cea mai favorabila” – pentru toate masinile pe care le detine. Schimbarea este ca se va lua in calcul proprietarul, nu masina.
· Decontarea directa
Pana la 1 octombrie, asiguratorii vor incheia un acord de reglementare a decontarii directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, optiunea cumpararii acesteia revenind clientului.
Decontarea directa presupune ca reparatia sa fie platita de catre asiguratorul RCA al pagubitului, care isi va recupera prejudiciul de la asiguratorul soferului vinovat.
· Reduceri de prima pentru persoane cu deficiente locomotorii
In premiera, sistemul de corectare a tarifului de prima va permite acordarea de catre asiguratori a unor reduceri persoanelor cu deficiente locomotorii.
· Constatarea prejudiciilor
Termenul pentru constatarea prejudiciilor de catre asiguratorul RCA a fost redus la trei zile lucratoare.
· Modul de realizare a reparatiei
Odata cu noul cadru legal, societatile de asigurare vor fi obligate sa mentioneze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricarei unitati reparatoare.
De asemenea, solutiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca si pana acum, in acord cu documentatia tehnica din manualul de reparatie al producatorului auto.
Acest aspect este mai bine clarificat de norma de aceasta data, chiar daca operational acesta functiona si pana acum prin procesul de reconstatare functional la nivel de piata.
Avand in vedere ca un criteriu luat in calcul in stabilirea daunalitatii o reprezinta evaluarile service-urilor, este esential ca asiguratii sa fie foarte atenti la documentele doveditoare emise de catre unitatile reparatoare si sa stie ca noua lege prevede ca folosirea de piese contrafacute se poate pedepsi penal.
· RCA pentru asiguratii cu risc ridicat
Pana la 1 septembrie, Biroul Asiguratorilor Auto din Romania va stabili modul in care asiguratii cu risc ridicat vor fi preluati in asigurare. De asemenea, BAAR va calcul factorul „N”.
Asiguratul sau potentialul asigurat poate beneficia de alocarea catre un asigurator RCA pe teritoriul Romaniei in situatia in care a primit trei oferte a caror prima de asigurare anualizata este mai mare decat ,,N” inmultit cu tariful de referinta publicat de catre A.S.F.
De asemenea, cererea asiguratului cu risc ridicat in ceea ce priveste incheierea contractului RCA va trebui solutionata de catre BAAR in termen de maximum 20 de zile din momentul in care acesta depune documentata completa, a transmis UNSAR.
Articol preluat de pe 1asig.ro