Schimbarile preconizate in proiectul de modificare al Normei RCA sunt, poate, cele mai importante de la introducerea constatarii amiabile in 2009 si pana in prezent. De data aceasta, insa, anumite prevederi au generat reactii adverse intr-o piata in care RCA-ul isi pastreaza statutul dominant. Va prezentam in continuare o analiza punctuala a celor mai importante prevederi ale proiectului de norma al ASF.
Mentionarea pe polita a comisionului primit de intermediari la vanzarea politelor RCA
Studiile de impact au aratat ca acest tip de date este inutil din puct de vedere al influentei pe care o are asupra deciziei de cumparare, dar, in acelasi timp, poate genera confuzie in randul clientilor: in loc sa fie atenti la acoperirile unei polite se concentreaza pe comision.
O masura similara, pentru asigurarile generale, a fost luata in calcul si de supraveghetorii de la nivel european insa a fost inlocuita in propunerea de text a Directivei IMD II (cea care reglementeaza intermedierea in asigurari) cu dezvaluirea comisionului la cererea asiguratului – disclosure upon request.
De asemenea, ar fi dificil de explicat clientilor ca acel comision este asimilat de catre asiguratori unor cheltuieli de distributie, pe care ar fi altfel nevoiti sa le suporte prin extinderea retelei teritoriale proprii sau prin cresterea numarului de angajati. Astfel, afisarea comisionului ar putea provoca falsa impresie ca la companiile de asigurare tarifele ar fi mai mici.
Limitarea comisionului brokerilor la 10% la intermedierea politelor RCA
Aceasta reprezinta probabil cea mai controversata propunere a ASF si pare a fi copiata dupa o masura anterioara a CSA care si-a dovedit ineficienta si a starnit confuzie intr-o piata libera, unde cererea si oferta ar trebui sa constituie un mecanism de reglare.
Brokerii afirma deci ca propunerea de limitare a comisionului brokerilor la 10% va ingradi libertatea contractuala si va denatura concurenta, intrucat pretul intermedierii asigurarii RCA va fi stabilit de catre o terta parte, respectiv de ASF, in conditiile in care nivelul comisionului se afla oricum pe un trend descendent in ultimii 2 ani.
Specialistii considera, totodata, ca ar putea exista efecte profund negative atat asupra pietei de brokeraj, pietei RCA, cat si asupra veniturilor bugetare, veniturilor ASF si exista riscul de a incalca reglementarile europene si angajamentele aferente Conventiei Carte Verde.
Este de ramarcat si faptul ca, masura considerata utila de catre ASF este reglementarea comisionului de intermediere nu un control mai strict al proceselor de despagubire pe RCA, insotit de sanctionarea companiilor care nu isi respecta obligatiile.
Decontarea de catre broker la asigurator a primelor incasate in termen de 24 ore
Din punct de vedere operational, aceasta ar fi situatia ideala la care ar trebui sa se ajunga pentru a asigura un flux normal de lichiditati, informatii, dar si pentru a evita anumite cazuri de daune unde nu se cunoaste daca prima de asigurare a fost achitata sau nu.
Pe de alta parte, din punct de vedere logistic, aceasta procedura este aproape imposibil de pus in practica, mai ales in cazul intermediarilor cu retele extinse si a poltielor incheiate in zilele de weekend platite cu bani cash.
Brokerii spun ca, in prezent, transferul de bani trebuie sa fie facut catre asigurator in paralel cu transferul informatiilor legate de politele emise si anulate, confirmate de documentele de evidenta – polite, borderouri, documente justificative si situatiile specifice solicitate de fiecare asigurator pentru, iar termenul utilizat este de 15 zile.
Restituirea in termen de 10 zile a primei RCA aferente perioadei ramase in asigurare in cazul in care se anuleaza polita si nu au existat daune
Desi acest drept exista si in trecut, introducerea unui termen clar ar fluidiza procesul de recuperare al unei parti a primelor RCA pentru cei care isi vand sau radiaza masinile, ramanand astfel o perioada in care polita RCA isi pierde obiectul asigurarii.
De asemenea, in acest fel vor fi sustinute sustina interesele legitime ale consumatorului RCA si sa previna eventuale abuzuri sau neglijente ale companiilor de asigurari RCA, care ar intarzia in mod nejustificat returnarea diferentei de prima.
Pentru a fi la curent cu ultimele informatii aparute alege Consultant AA.