Multe tari din intreaga lume au fost nevoite in ultimele doua decenii sa faca o serie de ajustari sistemelor publice de pensii (PAYG, pay-as-you-go), ajunse nesustenabile si in stare precara pe fondul evolutiilor demografice nefavorabile, arata un studiu publicat recent de FIAP (Federatia Internationala a Administratorilor de Fonduri de Pensii), pe baza unor date de la Banca Mondiala, citat de APAPR – Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania.
Principalele masuri luate de state au vizat cresterea contributiilor si majorarea varstei de pensionare la sistemul public de pensii, precum si inghetarea pensiilor in plata sau chiar ajustarea formulei de calcul a acestora, pentru a le incetini cresterea pe viitor si a face astfel economii bugetare.
In perioada analizata (1995-2017), 76 de tari au crescut contributia la sistemul public de pensii (Franta, Norvegia, Portugalia, Rusia etc.), 55 de tari au crescut pragul varstei de pensionare (Germania, Italia, Olanda, Marea Britanie etc.), iar 60 de state au ajustat pachetul de beneficii pentru actualii pensionari, pentru a reduce costurile fiscale (Belgia, Brazilia, Italia, Japonia, Olanda, Marea Britanie, Romania etc.).
Cauzele sunt strans legate de criza economica si trendurile demografice ale ultimelor decenii: reducerea natalitatii si cresterea sperantei de viata, care duc impreuna la o populatie mai redusa si in proces accelerat de imbatranire. Pe de o parte, masurile avute luate de statele lumii au vizat cresterea bugetului public de pensii, iar pe de alta parte reducerea sub diferite forme a beneficiilor sau a perioadei pentu care acestea sunt platite.
In Romania, masurile de ajustare a sistemului public de pensii din raportul FIAP se refera la:
- cresterea graduala a varstei de pensionare la 65 de ani (barbati) si la 63 de ani pana in 2030 (femei);
- cresterea stagiului de cotizare pana la 35 de ani (barbati) si 30 de ani (femei);
- inghetarea pensiilor de stat in mai multe etape in perioada 2010-2016.
Mai mult, perspectivele demografice vor continua sa se inrautateasca, dupa cum arata un raport recent al Organizatiei Natiunilor Unite (ONU), citat de APAPR, Romania urmand sa inregistreze a saptea cea mai drastica reducere a populatiei in perioada 2017-2050 la nivel mondial: de la 19,7 milioane locuitori in 2017 la 16,4 milioane in 2050, adica -17%.
Potrivit studiului ONU, pe langa trendul global de imbatranire a populatiei, 51 de state se vor confrunta si cu reducerea acesteia, Romania plasandu-se intre statele cu cea mai accentuata reducere a populatiei in urmatoarele decenii. Ca urmare, in Romania, ca in multe state ale lumii, sistemul public de pensii nu mai poate sa asigure de unul singur pensii adecvate generatiilor viitoare de romani, atrag atentia oficialii Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania
Ca raspuns la toate aceste probleme demografice, Romania a introdus in anii 2007-2008, sub indrumarea institutiilor internationale, fondurile private de pensii: Pilonul II obligatoriu si Pilonul III facultativ. Cele mai recente cercetari independente, precum cele citate anterior, confirma ca motivele pentru care a fost aplicata reforma pensiilor private nu doar ca nu s-au rezolvat de la sine, ci chiar s-au acutizat in ultimii ani.
In concluzie, APAPR considera ca doar continuarea dezvoltarii sistemului de pensii private este de natura a imbunatati capabilitatea sistemului de pensii in general de a intruni asteptarile populatiei active de azi.
Articol preluat de pe 1asig.ro