Educatia financiara nu poate fi facuta la „fara frecventa”, ci trebuie facuta zilnic

  • Acasa
  • Uncategorized
  • Educatia financiara nu poate fi facuta la „fara frecventa”, ci trebuie facuta zilnic

La nivel de concept abstract, educatia financiara este destul de greu de analizat, mai ales daca nu detii cunostintele necesare, iar asta inseamna ca, pentru a transforma acest concept intr-unul pe intelesul publicului larg, trebuie sa apelezi la un limbaj accesibil tuturor – abia atunci, educatia financiara poate fi analizata si inteleasa la adevarata ei dimensiune.

Prezent la cea mai recenta editie a emisiunii XPRIMM Time for Business, Leonardo BADEA – Presedinte, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) -, a incercat sa explice, pe intelesul tuturor, ce inseamna educatie financiara, care sunt principalele puncte nevralgice ale Romaniei la acest capitol, dar si de ce educatia financiara este un obiectiv pentru autoritati, jucatorii din piata si oamenii de rand.

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FXprimmMediaXprimm%2Fvideos%2F1837415622992967%2F&show_text=0&width=560

„Intelegerea riscului este principalul punct al educatiei financiare. Riscul nu este neaparat un fenomen negativ, ci o parte a vietii noastre in orice domeniu ne desfasuram activitatea. Intelegerea riscului si a faptului ca, de cate ori iei o decizie, iti asumi si un risc este esentiala. Apoi, intelegerea mecanismelor financiare. Milton Friedman – laureat al Premiului Nobel pentru economie -, spunea ca trebuie sa intelegem ca, in viata, nu exista pranzuri gratuite. Poate el a spus putin mai dur, dar, in esenta, trebuie sa intelegem ca, orice decizie luam, avem costuri, inclusiv costuri de oportunitate si de timp, nu exista ceva gratuit. Al treilea lucru: constientizarea faptului ca trebuie sa ai un plan de economisire. Exista si o carte celebra, „Cel mai bogat om din Babilon”, in care se spune, la un moment dat, ca, daca pui deoparte 10% din ce castigi, te vei simti un om mai in regula, mai protejat, si vei dormi mai bine. Faci asta ca economisire pentru tine, ca o idee de a te plati pe tine ca faci ceva. Ne-am platit vreodata pe noi insine? Consideram ca meritam lucrul asta? Asta inseamna asumare si intelegere a ceea ce inseamna educatie financiara. Educatia financiara inseamna, dincolo de toate, sa te analizezi foarte bine pe tine si sa analizezi foarte bine ce poti folosi ca produs si/sau serviciu financiar. Nevoile tind sa fie nelimitate, cu resursele avem toti probleme. Ar trebui sa gasim acel echilibru, iar o educatie financiara solida te ajuta, in mod evident, intr-o astfel de directie”, a declarat Leonardo BADEA, la XPRIMM Time for Business.

Departe de a fi doar un concept abstract, educatia financiara e, mai degraba, un obiectiv important atat pentru autoritati, cat si pentru jucatori si pentru oamenii de rand. Autoritatile si jucatorii trebuie sa vada acest aspect si prin prisma legislatiei europene in continua schimbare, in vreme ce consumatorii trebuie, in primul rand, sa fie cat mai bine informati.

„Educatia financiara nu este doar un concept, ci un obiectiv care ne priveste pe toti. Noile reglementari in domeniu insista pe transparentizare, pe informarea consumatorului si pe intelegerea produsului pe care consumatorul il cumpara. Consumatorului trebuie sa i se explice foarte clar ce produs cumpara, care sunt calitatile acelui produs, dar si care sunt riscurile lui. Altfel spus, educatia financiara nu mai este ceva ce poate fi facut la „fara frecventa”, ci este ceva ce trebuie facut zilnic, pentru ca vorbim de reglementari. Aici, sunt cateva reglementari in proces de ratificare in Romania. De exemplu, MiFID II – lege privind instrumentele de capital si pietele financiare -, o lege care regandeste, la nivel global, modul in care vor functiona pietele financiare. Avem, de asemenea, legea IDD. Toate aceste acte normative vin sa stabileasca niste nevoi clare de transparenta, de informare, de prezentare, iar acest lucru se poate face doar prin cresterea educatiei financiare. Pentru a avea un consumator informat, pentru ca el sa poata intelege foarte bine ce produs cumpara si care sunt drepturile si obligatiile lui in cadrul unui contract, el trebuie sa stie foarte clar anumite notiuni de baza. Eu cred ca, in acest moment, se merge deja – in special, la nivel European -, intr-o directie de concentrare a unui set de principii legislative care tin foarte mult de consumator, de conduita, de transparenta. Toate aceste lucruri nu fac decat sa duca spre cresterea nivelului de intelegere a fenomenului financiar la un numar cat mai mare de cetateni, fiindca educatia financiara trebuie facuta la nivelul intregii societati”, a mai punctat Presedintele ASF.

Articol preluat de pe 1asig.ro

Articolul anterior
Articolul următor