Un mini-interviu cu Otilia PETRARIU a fost publicat recent in Revista PRIMM Asigurari & Pensii, care marcheaza ultimele 3 decenii cu 30 de mini-interviuri cu specialisti din piata locala de asigurari, referitoare la istoria si viitorul distributiei de asigurari, precum si despre cum s-au schimbat cerintele si nevoile consumatorilor in timp.
XPRIMM: Cum ati descrie evolutia brokerajului si a distributiei de asigurari in ultimele aproape trei decenii? Care au fost cele mai importante momente in evolutie?
O.P.: Pot spune ca piata asigurarilor din Romania a trecut printr-o serie de schimbari si transformari dramatice in cei 30 de ani de la liberalizarea acesteia, trecand prin perioade bune si mai putin bune, ca in oricare alt domeniu, insa jucatorii si autoritatile din piata au cautat si ce e cel mai important, au si gasit solutiile cele mai bune, astfel incat aceasta industrie a mers mai departe si s-a consolidat.
Dupa 1990, am intrat in contact cu ceea ce alte tari cunosteau demult despre asigurari, au aparut companii noi, grupurile internationale au intrat si la noi in tara, prin achizitii, portofoliul de produse s-a diversificat. Fiecare dintre aceste etape a avut rolul si importanta ei in constructia industriei asigurarilor. Dintre ele, insa, cea care pare sa fi marcat cel mai mult evolutia pietei asigurarilor si a contribuit la definirea formei si fondului acesteia este prima parte a anilor 2000. Vorbim despre perioada in care, pe de-o parte, intregul cadru legislativ-institutional specific domeniului asigurarilor se modernizeaza si se aliniaza normelor europene, incepand cu promulgarea Legii 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor si alinierea accelerata a reglementarilor interne la aquis-ul comunitar in contextul aderarii Romaniei la UE. Pe de alta parte, intervalul 2000-2009 este cel in care au au inceput sa se impuna cei care aveau sa devina principalii actori ai pietei asigurarilor si a intermediarilor in asigurari pe care astazi ii putem vedea in Top 10. Suntem inca o piata emergenta, poate nu mai inregistram cresteri cu doua cifre ca in perioada 2006-2008, insa cu toate acestea evolutia nu poate fi negata.Pot spune fara a gresi ca ultimii 30 de ani au adus schimbari majore pietei de asigurari. In bine.
XPRIMM: In opinia dumneavoastra cum arata viitorul distributiei in asigurari, tinand cont de toate transformarile din ultima perioada?
O.P.: Daca ne referim la ultimul an si jumatate, cand criza sanitara mondiala generata de pandemie a pus la incercare deopotriva companiile de asigurare cat si cele de brokeraj, consider ca a avut rolul sau si a contribuit la dezvoltarea accelerata a solutiilor inovative a actorilor din piata. Ultimele analize elaborate recent de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara cu privire la evolutia industriei de asigurari arata o crestere viguroasa la nivelul pietei de asigurari. In opinia mea, toate aceste provocari care au intervenit odata cu debutul pandemiei, au fost depasite intr-un mod cu totul profesionist de catre industria locala de asigurari.
XPRIMM: Cat de sofisticati au devenit consumatorii de asigurari si cum s-au schimbat cerintele si nevoile acestora? Ce le lipseste pentru ca acestia sa cumpere mai multe polite?
O.P.: Consumatorul de asigurari devine atent la calitate, prefera produsele simple si este pregatit sa migreze catre cumparaturi online. Cam asta ar fi concluzia ultimului an, insa odata cu revenirea la cat mai aproape de acea normalitate pe care ne-o dorim, pot afirma ca acele cheltuieli cu asigurarile ale clientilor nostri, raman in mare parte neschimbate pe acest segment. Asta ne arata cifrele, asta o simt si eu fiind conectata permanent la evolutiile pietei de asigurari. Au fost importanti, dar cel mai bine lasam cei 30 de ani in urma si sa ne uitam catre viitor, pentru ca mai avem multe de construit in special in domeniul educatiei financiare pentru a asigura o dezvoltare la fel de importanta a urmatoarelor generatii.
Articol preluat de pe www.1asig.ro