PRBAR – Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare a organizat luni, 29 ianuarie a.c., o conferinta in cadrul careia a prezentat atat demersurile si actiunile desfasurate in anul 2017, cat si obiectivele si strategia pentru anul 2018, precum si implicatiile si oportunitatile generate de modificarile legislative din piata de asigurari din Romania.
Principalele Obiective PRBAR 2018, pe scurt:
- In sfarsitul lui 2016 am inceput discutiile pentru infiintarea PRBAR, iar in februarie 2017 ne-am infiintat. Fondatori: SAFETY, ASIGEST, MIB, RENOMIA, CAMPION, GLOBASIG, PSG, D&CA, INTERBUG SI PROFESIONAL.
- Astazi, 29 ianuarie 2018, suntem 15 membri. Au mai aderat ASICONS, CONSULTANT AA, VERASIG, CRESTASIG si TRUST Broke.
- De asemenea, avem semnate contracte de colaborare cu MARSH, WILLIS TOWER si PRC – Crowford RO, care se vor concretiza cu aderarea lor ca membri cu drepturi depline in prima parte a anului.
- Focusul nostru nu a fost pe dezvoltare organizationala, ci pe implicare activa in temele de interes pentru industirie si pentru consumatori.
- O alta mare realizare este aceea ca incepand cu ianuarie 2018 suntem membri BIPAR (Asociatia Europeana a Intermediarilor de Asigurari).
- Avem dorinta de a modifica legea PAID. Gradul de acoperire e mai mic de 20%. Pe parcursul intregului an care s-a incheiat am militat pentru modificarea legii PAID, in sensul cresterii gradului de cuprindere in asigurare a locuintelor. La finalul anului 2017 am facut parte, alaturi de UNSAR, UNSAR si Ministerul Dezvoltarii din comisia formata de ASF in care s-au discutat propunerile pentru modificarea legii. Din pacate nu avem nici pana in prezent forma care ar urma sa fie trimisa in Parlament si nici data la care se va intampla acest lucru. Noi speram ca aceasta propunere de modificare a legii sa fie votata in aceasta sesiune parlamentara.
- Un al proiect este PRBAR Academy, care este focusul nostru pe 2018. Am infiintat PRBAR Academy ca departament in cadrul PRBAR care se va ocupa de pregatire profesionala si educatie financiara.
- In 2017 am organizat o prima conferinta de success la Breaza, cu o participare reprezentativa din partea ASF, ISF si a asiguratorilor parteneri, Conferinta in care am prezentat si discutat multe subiecte de interes general, mai putin RCA.
- Legat de UNSICAR, relatiile sunt foarte bune si dorim sa le continuam asa.
- Am facut parte activ la toate consultarile publice initiate de Parlament si de catre ASF pentru legea RCA si pentru Norma RCA, astfel incat formele finala si care se aplica astazi sunt mai aproape de nevoile clientilor si de capacitatea tehnica a industriei decat erau in formele initiale propuse de catre diversi actori. Daca avem astazi o legislatie RCA moderna si in favoarea consumatorilor este si datorita implicarii PRBAR. Suntem constienti ca legea e perfectibila.
- Suntem deja membri in grupurile de lucru constituite la nivel de ASF pentru subiecte importante si de interes general, precum: protectia consumatorilor, imbunatatirea legislatiei RCA, pregatirea profesionala si educatia financiara, Insuretech – impactul evolutiei tehnologice si tehnologiei informatiei asupra industriei de asigurari si asupra clientilor.
- La sugestia PRBAR, ASF a acceptat reducerea taxei pentru brokerii de asigurare cu 50%, pentru a compensa scaderile dramatice de comisioane din 2017. In primele 9 luni ale anului 2017, ASF a comunicat comisionul mediu rca – 10%, in scadere cu peste 30%.
- Principalul nostru obiectiv cand ne-am infiintat a fost protectia consumatorului.
- Se simte si mai clar nevoia implicarii intermediarilor in procesul de regularizare a daunelor, cel putin din vedere al RCA-ului. 80% din politele RCA sunt vandute de intermediari. Daca vazarea o face brokerul la 80% din cazuri, de ce sa nu poata sa ii faca clientului si constatarea daunei? Ar trebui sa ne dorim sa intervenim in acest proces si sa imbunatatim tot ce inseamna contactul si facilitatea consumatorului cu acest sistem, de cand cumpara polita si pana isi ridica masina din service.
- Vad o unica si comuna Conferinta Nationala a Brokerilor de Asigurare, care sa cuprinda intreaga problematica a acestei ocupatii. Incepand cu acest an vom intampina o realitate plina de provocari si va fi necesar ca toti sa fim pregatiti.
Stefan PRIGOREANU, Vicepresedinte, PRBAR:
- Continuam sa militam si in 2018 pentru cateva obiective importante pe care nu le-am finalizat in 2017 si care pot constitui un mare pas inainte pentru piata de asigurari in general, precum si pentru accesul clientilor la produse si/sau servicii de calitate: Microasigurarile; Permiterea si Reglementarea co-brokerajului; Permiterea si reglementarea altor obiecte de activitate, conexe industriei asigurarilor; Modernizarea legii PAID prin accesul brokerilor la vanzare directa, urmarind simplificarea procedurilor, reducerea costurilor si eficientizarea acestei activitati.
- Avem pentru 2018 un nou obiectiv ambitios si foarte important ca impact asupra consumatorilor: alaturi de ROLAA ne propunem sa ne implicam activ in profesionalizarea activitatii de constatare si regularizare daune, cu scopul cresterii calitatii serviciilor catre clienti.
- Implicare activa prin departamentul specilizat, PRBAR Academy, in: formarea profesionala a tuturor celor care activeaza in asigurari in randul membrilor nostri; dezvoltarea personala si dobandirea de abilitati si competente specific; nu in ultimul rand, educatie financiara catre tineri si consmatori.
- Vom acorda suport membrilor PRBAR pentru conformarea la cerintele GDPR, astfel incat sa respectam in totalitate intimitatea datelor clientilor nostri.
- Un alt obiectiv presupune implicare activa alaturi de ASF pentru implementarea IDD intr-o maniera functionala. Ne referim in special la: Norma care va reglementa noile fluxuri de informatii si documente care trebuie prezentate clientilor; Regimul national mai strict pentru intermediarii de asigurari auxiliare; Produsele si situatiile exceptate de la transmiterea catre clienti a PID-urilor; Nu in ultimul rand, noul regulament de pregatire profesionala care va impacta zeci de mii de persoane care lucreaza in distributia de produse de asigurare.
- IDD sunt 3 litere destule de periculoase si presupun: modificarea tuturor fruxurilor de informatii in relatiile cu clientii; costuri suplimentare de operare; o mai mare responsabilitate atat din partea distribuitorilor cat si din partea clientilor.
- Speram ca vom avea atat resursele cat si intelepciunea si rabdarea necesare pentru a transforma toate amenintarile date de IDD in oportunitati si intr-o revolutionare a modului de a face distributie de produse de asigurare.
- O realizare foarte importanta in primul an de activitate a fost participarea si implicarea PRBAR alaturi de PRC (PAVALASCU Risk Consultants) in fondarea primei asociatii a mediatorilor specializati in asigurari, denumita ACAMA – Asociatia „Centrul de Arbitraj si Mediere in Asigurari”. Este un organism care sper ca ne va fi extrem de util in perioada urmatoare.
- PRBAR va fi implicat, in 2018, in parteneriatul cu ACAMA (Asociatia „Centrul de Arbitraj si Mediere in Asigurari”). Aceasta asociatie este primul centru de aribitraj de specialitate in asigurari si, prin parteneriatul mentionat, PRBAR atesta interesul in a creea o piata solida de asigurari, ajutand in dezvoltarea unui sistem de rezolvare a litigiilor corect, independent si profesionist.
- PRBAR Academy a fost infiintata in septembrie 2017.
- In 2017 am reusit sa implementam actiunile Caravana, in parteneriat cu ISF – in Cluj, Timisoara si Bucuresti. Astfel de actiuni vor continua in 2018.
- Am participat alaturi de ISF la – ECFS, la Brasov. Este binevenita colaborarea dintre partea academica si cea practica.
- In 8 februarie lansam cursurile in Bucuresti. Avem in vedere 3 categorii de intermediari – incepatori, experti, top performeri. Facem cursul cu Mihai Stanescu. Avem un prim parteneriat cu OMNIASIG.
- Vrem sa incheiem parteneriate cu asiguratorii care sustin educatia financiara.
- Vom sustine peste 100 de cursuri in mai multe localitati din tara.
- Pentru inceput ne adresam intermediarilor din PRBAR – care includ peste 5.000 de persoane. In primul an vrem sa fie inclusi in cursuri cel putin jumatate dintre acestia.
- Nu dorim sa fie o Academie inchisa, ci sa devina un suport real la nivelul pietei.
- Un alt moment important va avea loc in martie – cand vom organiza un eveniment dedicat femeilor din asigurari, pe 6 martie.
- O alta directie principala o reprezinta educatia financiara. In acest sens ne implicam alaturi de ISF in programele universitare din cadrul Global money week.
- GDPR aduce 4 schimbari foarte importante la nivel de: intimitate personala; control si notificari; politici transparente ale operatorului; trainingul personalului.
- Pe partea de Intimitate Personala, s-au definit foarte clar niste drepturi ale persoanelor fizice si anume: sa isi acceseze datele personale, sa-si corecteze erorile in datele personale, sa stearga datele personale (acel drept de a fi uitat), sa se impotriveasca procesarii de date personale si sa exporte sau sa transfere datele personale de la un operator la altul.
- Sunt lucruri noi cu care trebuie sa ne obisnuim, pe care trebuie sa le intelegem si pentru care trebuie sa ne pregatim, sa fin dispusi sa oferim aceste lucruri clientilor.
- Pe partea de Control si Notificari, organizatiile vor trebui sa isi protejeze datele personale folosind securitatea necesara, sa notifice autoritatile la orice compromitere a datelor personale, sa obtina consimtamantul de procesare a datelor si sa tina detaliile oricarei procesari de date personale – asta e una dintre cele mai mari probleme pe care le avem astazi, nimeni nu are o solutie implementata in sistemele proprii astfel incat la cerinta unui angajat sau a unui client sa extraga din bazele de date toate operatiunile facute. Va presupune costuri destul de mari.
- In ceea ce priveste Politicile Transparente, organizatiilor li se cere sa ofere detalii relevante pentru colectarea de date, sa detalieze necesitatile de procesare, sa defineasca politici de retinere a datelor si de stergere a lor.
- Iar pe partea de Training, oganizatiile vor trebui sa educe oameni care sa se ocupe de privacy si sa educe angajatii in privinta responsabilizarii acestora; sa auditeze si sa updateze politicile de date; sa angajeze un Data Protection Officer (daca este necesar); sa creeze si gestioneze contracte cu vendorii aliniate la GDPR.
- GDPR este despre fiecare dintre noi si ne afecteaza pe fiecare. Noi, ca operatori, suntem custozi ai unor bunuri ale unor clienti persoane fizice, clienti – chiar daca acele date personale se regasesc in contracte sau in documente clasificate ca fiind business-to-business – este rolul fiecaruia dintre noi sa protejam aceste informatii deoarece ele sunt bunurile cuiva.
- Trebuie sa privim datele personale ale clientului ca un patrimoniu personal al acestuia si sa ne simtim responsabili ca detinem o parte din averea acestei persoane.
- GDPR este mai mult despre oameni si mai putin despre procese, proceduri sau tehnologie.
- GDPR nu se va amana, GDPR nu va avea perioada de gratie. Regulamentul s-a publicat in 2016, am avut cu totii doi ani sa il implementam. Mai mult, si alte tari ce nu sunt parte a Uniunii Europene doresc sa se alinieze la el, in acest sens pornind initiative legislative chiar si in Statele Unite.
Narcis PAVALASCU, Managing Director, PAVALASCU Risk Consultants:
- La finalul lui 2017 am reusit sa finalizam prima curte de arbitraj specializata in asigurari din Romania, care se numeste ACAMA si care este si partener PRBAR.
- Ideea de la care am pornit in colaborarea cu PRBAR este bazata pe un principiu foarte simplu – in lumea daunelor nu ar trebui sa ne punem problema de parteneri ai unei asociatii sau angajati ai unei companii, ci trebuie sa punem accent pe pregatirea profesionala a oamenilor care fac acest lucru. De aici ne-am gandit sa infiintam o asociatie profesionala in domeniul daunelor – ROLAA (Romanian Loss Adjuster Association).
- Crearea unei Asociatii a Regularizatorilor de dauna ce va avea ca obiective principale atragerea profesionistilor din domeniu, profesionalizarea lor prin cursuri PRBAR Academy pentru o mai mare transparenta si operativitate in servisarea consumatorului de asigurari.
- Scopul infiintarii structurii ROLAA urmareste imbunatatirea calitatii serviciilor oferite in piata de brokeraj din Romania, prin sustinerea de cursuri tematice/ programe de training. Astfel PRBAR urmareste cresterea gradului de cuprindere in asigurare, diminuarea petitiilor consumatorilor nemultumiti, dar si cresterea calitatii serviciilor oferite in piata de asigurari in general, prin asigurarea unui proces operativ de despagubire.
Cristian BALANICA, Director Executiv, PRBAR:
- In ceea ce priveste proiectul de modernizare a legislatiei existente de functionare a PAID, nu a fost usor. Au fost zeci de adrese catre ministere, intalniri cu ASF si PAID. Suntem undeva la jumatatea drumului. Mai avem mult.
- Noi vedem legea 260 ca pe o lege sociala. De aceea si vrem o actualizare si o modernizare a ei, in sensul ca ne uitam si vedem ca evolutia Pool-ului nu arata foarte bine ca cifre. O consideram o lege sociala cum este si RCA-ul.
- Vrem sa introducem in modernizarea si actualizarea acestei legi 2 elemente. Vrem sa introducem fenomenele meteo extreme, cat si riscul apei de conducta – pentru ca in aglomerarile urbane este principalul risc.
- Vom milita in continuare si speram ca legea va fi transmisa in Parlament intr-o forma cat mai apropiata de ceea ce am solicitat noi.
- Vrem sa participam direct la vanzarea si distributia acestei polite – asigurarea obligatorie a locuintei.