Multi dintre noi au auzit sau, mai rau, au fost victime ale furtului de identitate sau de date personale, insa, potrivit unui studiu realizat de Kaspersky Lab, putini dintre noi stiu valoarea informatiilor care ne sunt furate. Cel mai recent studiu realizat de Kaspersky – producator si furnizor de solutii de securitate cibernetica -, arata ca, desi identitatile noastre nu valoreaza prea mult financiar – viata digitala a unei persoane fiind vanduta pe piata neagra pentru mai putin de 50 de dolari -, acestea reprezinta, in multe alte feluri, un avantaj important pentru infractorii cibernetici.
Kaspersky Lab arata ca, de cele mai multe ori, infractorii cibernetici fura datele personale ale utilizatorilor de Internet prin intermediul conturilor de pe retelele sociale sau prin accesarea de la distanta a site-urilor de jocuri de noroc. Abordarea superficiala a securitatii informatice, prin prisma faptului ca utilizatorii nu sunt constienti de adevarata valoare a informatiilor personale, nu pune multe piedici in calea criminalitatii cibernetice. Cum hackerii cunosc adevarata valoare a datelor personale si nu intalnesc bariere in a accesa astfel de informatii, e lesne de inteles
Datele personale furate ca urmare a unei securitati cibernetice superficiale pot avea o valoare de vanzare limitata, dar aceste informatii personale pot fi folosite in mai multe feluri. Furtul de identitate sau de date personale poate reprezenta o problema uriasa pentru orice utilizator, cu posibil impact financiar si asupra reputatiei. Astfel, orici utilizator se poate trezi ca este cautat pentru datorii facute de altcineva in numele lui sau, subliniaza Kaspersky Lab, orice utilizator poate fi suspectat de o infractiune comisa de cineva care se foloseste de o identitate furata.
Pentru a afla cat valoreaza datele personale si cum sunt folosite, Kaspersky a investigat piata neagra si a aflat ca un cont digital este vandut pentru mai putin de 1 dolar. Mai mult, hackerii ofera reduceri pentru cei care vor sa cumpere mai multe astfel de conturi. De asemenea, Kaspersky a mai aflat ca viata digitala a unei persoane este vanduta pentru mai putin de 50 de dolari – date ale conturilor de pe retelele sociale, date bancare sau informatii folosite la servicii precum Netlfix, Uber, Spotify. Site-urile de jocuri, dar si cele pentru adulti pot oferi, la randul lor, informatii pretioase.
„Daca 59% dintre cei care au participat la acest studiu sunt constienti de faptul ca firmele pot face bani din vanzarea datelor personale catre terti, 50% nu stiu cat valoreaza datele lor pentru firma respectiva sau pentru infractorii cibernetici. E uimitor, dar poti vinde viata digitala completa a cuiva pentru mai putin de 50 de dolari. Cei mai multi dintre cei cu varste intre 15-35 de ani s-au inregistrat la peste 20 de servicii online diferite si, probabil, folosesc doar 10 in mod constant, ceea ce usureaza misiunea unui hacker de a trece neobservat si de a face bani”, arata David JACOBY – Senior Security Researcher, Kaspersky Lab.
Cum infractorii au tendinta sa lucreze impreuna, banii castigati din vanzarea de informatii personale pot fi folositi pentru finantarea unor activitati precum traficul de droguri si arme sau alte forme de criminalitate organizata. Totodata, identitatile furate pot fi utilizate pentru falsificarea pasapoartelor folosite in traficul de persoane sau in alte infractiuni, mai arata Kaspersky Lab. „In 2016, informatiile medicale furate erau vandute cu preturi cuprinse intre 70-100 de dolari/bucata. Astazi, insa, se vand mult mai ieftin, pentru ca sunt atat de multe in circulatie”, subliniaza Kaspersky.
Cele mai comune metode prin care hackerii fura date personale sunt campaniile de phishing sau folosirea unei vulnerabilitati de securitate din soft-ul unei aplicatii. Dupa un atac, infractorii obtin liste care contin o combinatie de e-mail-uri si parole pentru serviciile compromise. Multe persoane folosesc aceeasi parola pentru conturi diferite, iar hackerii pot folosi aceasta informatie pentru a accesa si conturi de pe alta platforme. Mai mult, arata Kaspersky, unii dintre infractori ofera, la vanzarea datelor, garantie pe viata, ceea ce inseamna ca, daca un cont nu mai functioneaza, clientul primeste gratuit datele unui alt cont.
„E cat se poate de clar ca furtul datelor personale reprezinta o amenintare majora pentru toata lumea, iar acest lucru se aplica atat la nivel individual, cat si societal, pentru ca datele personale furate pot finanta multe lucruri rele in societate. Din fericire, insa, exista pasi pe care-i putem face pentru a preveni acest lucru, inclusiv utilizarea unui software de securitate cibernetica, dar si prin a constientiza volumul de date pe care le oferim gratuit, in special pe profilurile de pe retelele sociale, care sunt accesibile publicului larg, sau anumitor organizatii”, explica David JACOBY – Senior Security Researcher, Kaspersky Lab.
Pentru a evita astfel de riscuri, utilizatorii de Internet pot urma cativa pasi de securitate cibernetica, care ar trebui sa devina parte integranta a vietii digitale. Astfel, verificati intotdeauna daca adresa din link si e-mail-ul expeditorului sunt reale, inainte de a da click pe orice. O solutie de securitate eficienta va poate avertiza, de asemenea, daca incercati sa accesati o pagina web de tip phishing. Pentru a evita situatia in care o pierdere de date va afecteaza toate conturile, nu folositi niciodata aceeasi parola pentru mai multe site-uri sau servicii. Totodata, pentru a crea parole puternice, puteti folosi un manager de parole.
Daca ne raportam la un studiu realizat de Google, securitatea cibernetica nu este tratata asa cum trebuie de romani. Astfel, 53% dintre romani folosesc aceeasi parola pentru mai multe conturi online, 25% au aceeasi parola pentru majoritatea conturilor, in vreme ce 7% acceseaza absolut toate conturile online cu aceeasi parola. Mai mult decat atat, 44% dintre romani nu sunt foarte ingrijorati de faptul ca orice cont folosit in mediul online poate fi vizat de infractorii cibernetici, iar 11%, chiar deloc. Iar asta, in conditiile in care, in 2017, numarul alertelor de securitate a crescut, in Romania, cu 25%, pana la 138,2 milioane.
Impactul digitalizarii asupra domeniului asigurarilor, in dezbatere la IIF 2018 – Insurance in a Digital World
Pe 27 noiembrie, digitalizarea si impactul acesteia asupra domeniului asigurarilor sunt doar cateva dintre temele care vor fi analizate, de catre specialisti de renume international, la Bucuresti, in cadrul „IIF2018: Insurance in the DIGITAL World Conference”.
Printre vorbitorii care au confirmat deja prezenta la eveniment se numara:
- Emmanuel DJENGUE, Innovation Director, Europe – RGAX, Spain
- Arik ROZTAL, Vice President Sales, Gefen Technologies, Israel
- Calin RANGU, Director, Supervision, Control of Intermediaries and Conduct Department, ,ASF – Financial Supervisory Authority”, ASF – Financial Supervisory Authority
- Sebastian SCHMIDT, Innovation Manager CEE & Southern Europe, MUNICH Re
- Ioana GHERMAN, Data Scientist, GENERALI, Italy
Articol preluat de pe 1asig.ro